Λιανεμπόριο: Στη μάχη των θερινών εκπτώσεων με στόχο τα 7 δισ. στο τρίμηνο

3 days ago 4

Παρά τη συγκρατημένη, γενικότερα, αγοραστική διάθεση των Ελλήνων εξαιτίας της πίεσης που δέχεται τα τελευταία χρόνια το εισόδημά τους από τις πληθωριστικές πιέσεις, οι εκπτωτικές περίοδοι, όπως παρατηρούν οι έμποροι, λειτουργούν ακόμα για τους καταναλωτές ως ευκαιρία για να καλύψουν ανάγκες που προκύπτουν και μένουν στην... άκρη κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους. Ακόμη κι αν οι οποίες αγορές που γίνονται είναι κατά κύριο λόγο στοχευμένες, όχι «αυθόρμητες» και κατευθύνονται προς την κάλυψη των απαραίτητων αναγκών.

Παράλληλα, οι προσδοκίες των εμπόρων για τον επόμενο 1,5 μήνα – οι θερινές εκπτώσεις ολοκληρώνονται στις 30 Αυγούστου - ενισχύονται και λόγω της τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού. Ειδικά σε περιοχές με έντονη την παρουσία ξένων επισκεπτών, ο τζίρος των επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων παραδοσιακά αυξάνεται.

Ο πήχης των 7 δισ. ευρώ

«Ένας στόχος της φετινής περιόδου των θερινών εκπτώσεων είναι να καταφέρει να λειτουργήσει ως «αντίδοτο» και να περιορίσει τον «πολυδιάστατο» πληθωρισμό, τουλάχιστον κατά μισή μονάδα» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

Ο όμοιος εκτιμά ότι «παρά τις όποιες οικονομικές δυσκολίες για 6 στα 10 νοικοκυριά, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία όχι μόνο συγκράτησης, αλλά και μείωσης του οικογενειακού προϋπολογισμού σε ετήσια και μηνιαία βάση».

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, ευσεβής πόθος του λιανικού εμπορίου το φετινό καλοκαίρι είναι ο συνολικός τζίρος του Γ’ Τριμήνου, χωρίς τους κλάδους των οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, να κινηθεί ανοδικά, ξεπερνώντας όπως πέρυσι τον πήχη αναφοράς των 7 δισ. ευρώ».

Πώς υπολογίζεται η έκπτωση

Οδηγίες προς τους εμπόρους σχετικά με τη διενέργεια των εκπτώσεων, με βάση τις προβλέψεις της νομοθεσίας και παραδείγματα μειώσεων τιμών έδωσε η ΕΣΕΕ.

Και οι καταναλωτές από την πλευρά τους ωστόσο, πριν προχωρήσουν στις αγορές τους θα πρέπει να γνωρίζουν με ποιον τρόπο γίνονται οι εκπτώσεις στα προϊόντα καθώς και τι ακριβώς προβλέπει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας που εφαρμόζεται στην αγορά.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 9ι ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 5111/2024, σε κάθε είδηση περί μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.

Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης στις 14 Ιουλίου.

Ειδικά για τις τακτικές εκπτώσεις, η μείωση τιμής μπορεί να έχει την εξής μορφή:

  • Ποσοστό (%), πχ. «20% έκπτωση».

  • Συγκεκριμένο ποσό, πχ. «10 ευρώ έκπτωση».

  • Αναγραφή νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε, πχ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ». Η προγενέστερη τιμή μπορεί να εμφανίζεται και διαγραμμένη, πχ. «50 ευρώ 100 ευρώ».

Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην τσαρσί για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.

Ο κανόνας των 60 ημερών είναι αυτός που χρησιμοποιείται συνήθως «εντός» των εκπτώσεων. Χρειάζεται όμως προσοχή: Για να χρησιμοποιήσουμε ως προγενέστερη τιμή αυτή που ίσχυσε πριν από τις εκπτώσεις, δεν πρέπει να γίνει ούτε μια αύξηση τιμής μέσα στις 60 ημέρες, έστω και επάνω στις μειωμένες τιμές, καθώς αυτό αναιρεί αυτομάτως την προγενέστερη τιμή προ των εκπτώσεων.

Αν ο έμπορος διαθέτει τόσο ηλεκτρονικό όσο και φυσικό κατάστημα ή παραπάνω του ενός καταστήματα και σε αυτά έχει διαφορετικές τιμές, θα πρέπει να καθορίσει την προγενέστερη τιμή για καθένα από αυτά.

Δεν επιτρέπεται η αναφορά της προτεινόμενης λιανικής τιμής ως προγενέστερης τιμής στις εκπτώσεις. Μπορεί να παρατεθεί μόνο ως σύγκριση τιμών χωρίς να δίνεται η εντύπωση ότι πρόκειται για μείωση τιμών. Για παράδειγμα απαγορεύεται να πωλείται προϊόν με την φανέρωση μειωμένης τιμής ως ποσοστό επί της προτεινόμενης τιμής τιμοκαταλόγου.

Είναι δυνατή η είδηση γενικής μείωσης τιμών σε μια κατηγορία προϊόντων αλλά θα πρέπει να γίνεται αναφορά τόσο στη μειωμένη τιμή όσο και στην προγενέστερη τιμή για κάθε προϊόν.

Σύμφωνα με την Οδηγία για τις Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές (98/6/ΕΚ), εμπορική πρακτική είναι κάθε πράξη, παράλειψη, τρόπος συμπεριφοράς ή εκπροσώπησης, εμπορική επικοινωνία (με τη μορφή διαφήμισης), ενός εμπόρου η οποία μπορεί να επηρεάσει την οικονομική κύρωση του καταναλωτή να αγοράσει ή όχι ένα προϊόν ή να κάνει μεταχείριση ή μη μιας υπηρεσία. Όταν ο έμπορος επιθυμεί να προωθήσει τα προϊόντα του με ισχυρισμούς σε σχέση με την τιμή, αυτοί πρέπει να είναι διαφανείς.

Στην περίπτωση πρόσκλησης για τσαρσί θα πρέπει να περιλαμβάνονται ουσιώδεις πληροφορίες σχετικά με την τιμή, τους τυχόν φόρους, τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται μια τιμή, τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις όπως έξοδα αποστολής. Αν δεν είναι εφικτό να υπολογιστούν εκ των προτέρων είναι απαραίτητη η ενημέρωση για την τυχόν επιβάρυνση και τον τρόπο υπολογισμού τους.

Παράδειγμα διαδοχικών μειώσεων εντός 60 ημερών

Έμπορος ξεκινάει τις εκπτώσεις ενός προϊόντος την 14η Ιουλίου, με προγενέστερη τιμή τα 100 € και ως και 30 Ιουλίου διαθέτει το προϊόν με έκπτωση 20% στα 80 €. Στη συνέχεια στις 16 Αυγούστου προχωρά σε περαιτέρω μείωση και διαθέτει το προϊόν στα 70 €.

Στις 16 Αυγούστου θα δικαιούται να επικαλείται ως προγενέστερη τιμή τα 100 € με δεδομένο ότι έχουμε προοδευτικές μειώσεις και βρισκόμαστε εντός του χρονικού διαστήματος των 60 ημερών από την αρχική μείωση.

Μετά την πάροδο όμως των 60 ημερών από τις 14 Ιουλίου π.χ 20 Σεπτεμβρίου, ο έμπορος που θέλει να προχωρήσει σε προσφορές μετά τις εκπτώσεις, δεν θα μπορεί να επικαλείται ως προγενέστερη τιμή τα 100 € αλλά την νέα χαμηλότερη τιμή που θα έχει διαμορφωθεί μέσα στις 30 προηγούμενες ημέρες των τακτικών εκπτώσεων (αυτονόητα με τον τρόπο αυτό οι προσφορές που έπονται των εκπτώσεων θα πρέπει να έχουν ακόμα χαμηλότερες τιμές από αυτές των εκπτώσεων, οπότε δεν ξέρουμε κατά πόσο ευνοούνται).

Σημειώνεται τέλος ότι τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή των τακτικών θερινών εκπτώσεων, εμφανώς στις 20 Ιουλίου 2025 με ωράριο 11:00 το πρωί ως 20:00 το βράδυ.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-