Η μεταφορά των 35.000 μαθητών, είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας και απαιτεί συνεχή παρακολούθηση με αναπροσαρμογή των δρομολογίων. Ο αριθμός των μαθητών μεταβάλλεται διαρκώς, τόσο ανά χρόνος όσο και ανά Περιφερειακή Ενότητα ενώ νέες ανάγκες κυρίως από μαθητές των ειδικών σχολείων, προκύπτουν καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους και απαιτούν άμεσα, νέα δρομολόγια και επιπλέον οδηγούς. Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων είναι απαραίτητες διαγωνιστικές διαδικασίες, οι οποίες διαρκούν τουλάχιστον ένα μήνα, προσθέτοντας πολυπλοκότητα στο σύστημα. Ένα επιπλέον σημαντικό πρόβλημα είναι η ένδεια οδηγών, η οποία εντείνεται με την απορρόφηση τους στον τουριστικό κλάδο ενώ, επίσης, ζητούμενο παραμένει και η καταλληλόλητα τους.
Η περιφερειακή Αρχή με κύριο μελέδημα την ασφάλεια των μαθητών, αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις, λαμβάνει μέτρα και απλουστεύει τις διαδικασίες προωθώντας νομοθετικές ρυθμίσεις και συνεργιες με τα αρμόδια υπουργεία όθεν να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση των προκλήσεων, σε πραγματικό χρόνο.
«Ως περιφερειάρχης αλλά πρώτα από όλα ως γονιός θα κάνω ό,τι είναι δυνατόν για να πηγαίνουν όλοι οι μαθητές με τη μέγιστη ασφάλεια στα σχολεία τους και οι γονείς να είναι απαλλαγμένοι από το δυσφροσύνη αυτό», τονίζει ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Προσθέτει δε, ότι οι υπηρεσίες δίνουν άμεσες λύσεις σε κάθε ζήτημα που προκύπτει ενώ ταυτόχρονα προωθούνται μέτρα για την οριστική επίλυση χρόνιων προβλημάτων.
«Η πολιτική μας αναπτύσσεται σε 2 πυλώνες: Έναν πυλώνα βραχυπρόθεσμων λύσεων και έναν πυλώνα προετοιμασίας για μακροπρόθεσμες λύσεις στο θέμα Μεταφορές Μαθητών στην Αττική», εξηγεί ο κ. Χαρδαλιάς σημειώνοντας ότι με την ολοκλήρωση τους θα δημιουργηθεί «μια ολιστική ποιοτική και μόνιμη αντιμετώπιση του θέματος».
Ταυτόχρονα, προσθέτει θα δημιουργηθεί και «ένα δίκτυο ουσιαστικής σύνδεσης ανάμεσα στην Περιφέρεια, στη σχολική κοινότητα, τους Δήμους και τους αναδόχους, όθεν η διαδικασία μεταφοράς μαθητών, ασταμάτητα βελτιούμενη, να συμβάλλει στη συνολικότερη αναβάθμιση της σχολικής ζωής».
Αναλυτικότερα για τα μέτρα επίλυσης των προβλημάτων όπως αποτυπώνονται στους 2 πυλώνες, μίλησε η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Έρρικα Πρεζεράκου, της οποίας επίσης βαθιά πίστη - σύνθημα αποτελεί η φράση «Θέλω μαζί με τους αναδόχους, τα σχολεία, τους γονείς να λειτουργούμε σαν ομάδα όθεν να έχουμε και το κατάλληλο αποτέλεσμα. Όλα τα παιδιά στα σχολεία».
Στα βραχυπρόθεσμα, σημειώνει η ίδια και προκειμένου να δοθεί άμεση λύση, βάση του υφιστάμενου νομοθετικού περιορισμοί προκηρύχθηκαν αλλεπάλληλες διαγωνιστικές διαδικασίες, όθεν να αναδειχθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι ανάδοχοι για τα αντίστοιχα άγονα και νέα δρομολόγια που στο μεταξύ ανέκυπταν.
Συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας
Στα μακροπρόθεσμα συμπεριλαμβάνεται η διερεύνηση νέων δυνατοτήτων για την υλοποίηση των οποίων, διευκρινίζει η κα Πρεζεράκου, έχουν δρομολογηθεί οι εξής δράσεις:
1. Σε σύμπραξη με το υπουργείο Παιδείας να πραγματοποιηθεί ηλεκτρονική διασύνδεση και η αυτοματοποίηση της ενημέρωσης (διαλειτουργικότητα) των δυο πληροφοριακών συστημάτων: της Περιφέρειας και του υπουργείου Παιδείας.
2. Σε σύμπραξη με το υπουργείο Εσωτερικών να αποφασιστούν περισσότερο ευέλικτες λύσεις όπως η ενεργοποίηση της δυνατότητας απευθείας μίσθωσης (leasing) οχημάτων και πρόσληψης οδηγών και συνοδών από την Περιφέρεια.
3. Σε σύμπραξη με τους δήμους και με τη σχολική κοινότητα δημιουργείται δίκτυο εύρεσης και παρότρυνσης νέων αναδόχων όθεν να ενταχθούν στο έργο της μεταφοράς τονώνοντας την προσφορά οχημάτων και οδηγών, (το 2024 εντάχθηκαν 15 νέοι υποψήφιοι ανάδοχοι στο πρόγραμμα).
4. Να καθιερωθεί ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης οδηγών και συνοδών όθεν να επιτευχθεί ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους μαθητές.
Κάποιες βασικές επισημάνσεις για τη βαθύτερη κατανόηση των προβλημάτων που ταλανίζουν σήμερα το σύστημα μεταφοράς, παρουσίασε ο διευθυντής Παιδείας στης Περιφερείας Χάρης Σερπάνος και αυτές αφορούν:
-Στη μεταφορά μαθητών κυρίως στα Ειδικά Σχολεία αφού οι εγγραφές ή μετεγγραφές γίνονται καθ' όλη της διάρκεια του σχολικού έτους.
-Σε σημαντική ένδεια επαγγελματιών οδηγών. Λόγω της αύξησης του τουριστικού προϊόντος και της επέκτασης της τουριστικής περιόδου στην Αττική η ζήτηση για οδηγούς αυξάνεται στερώντας κρίσιμο αριθμό οδηγών από τη μεταφορά μαθητών και κατά συνέπεια απουσία αναδόχων.
-Έλλειψη πλαισίου εκπαίδευσης των οδηγών και συνοδών για τη συμπεριφορά τους σε μαθητές, διευθυντές και γονείς όπως καταδεικνύει ο αριθμός των σχετικών παραπόνων
Επίσης, παραθέτει σημαντικά στοιχεία για την επικρατούσα εικόνα στο σύστημα μεταφοράς, σημειώνοντας ότι :Το έργο της μεταφοράς μαθητών προϋποθέτει συντονισμό και με την σχολική κοινότητα και με τους αναδόχους που αναλαμβάνουν τη μεταφορά.
Αναφέρει ότι στην Περιφέρεια Αττικής μεταφέρονται σήμερα ωσπεράν 31.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθημερινά με κατά πρόσβαση 1.785 δρομολόγια.
Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται μέσω Δημοσίων Συμβάσεων Υπηρεσιών (ΔΣΥ) με αναδόχους λεωφορείων και ταξί.
Επιπλέον, μεταφέρονται ωσπεράν 4.000 μαθητές με τη μεταχείριση Ειδικών Μαθητικών Δελτίων (ΕΜΔ) με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Το βασικό κριτήριο για να καταστεί ένας μαθητής δικαιούχος μεταφοράς με ΔΣΥ είναι να υπερβαίνει η απόσταση οικίας σχολείου τα: 1.200 μέτρα για τους μαθητές δημοτικού, 3.000 μέτρα για μαθητές Γυμνασίου, 5.000 μέτρα για μαθητές Λυκείου.
Δικαιούχοι ΕΜΔ, είναι όλοι οι μαθητές Δευτεροβάθμιας που η απόσταση υπερβαίνει τα 2.500 μέτρα
Ολοκληρώνοντας ο κ. Σερπάνος επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή «Το ποσοστό κάλυψης σε επίπεδο αριθμού εξυπηρετούμενων μαθητών ανέρχεται στο 97% των δικαιούχων μαθητών για το σύνολο των σχολείων, ενώ το ποσοστό αυτό θα ανέβει και άλλο της επόμενες ημέρες, αφού είναι σε ανάπτυξη ήδη νέοι διαγωνισμοί».