Τρεις εβδομάδες μετά τη συντριβή του Boeing 787 της Air India με τους 260 νεκρούς η έρευνα μετατοπίζει το ενδιαφέρον της από το αεροσκάφος και τους κινητήρες του στους δύο πιλότους, καθώς μυστήριο και σύγχυση φαίνεται να καλύπτουν επιλογές στο πιλοτήριο, μια κρίσιμη κίνηση που καταγράφεται ως αδικαιολόγητη, αλλά και πληροφορίες για πρόσφατες δηλώσεις του κυβερνήτη που γεννούν ερωτήματα. Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές εκθέσεις των ινδικών αρχών, αμέσως μετά την απογείωση οι διακόπτες αποκοπής καυσίμου φέρονται να τέθηκαν στη θέση «cutoff», στερώντας τους κινητήρες από καύσιμο και προκαλώντας απότομη απώλεια ώσης. Το περιστατικό συνοδεύτηκε από σύγχυση στο πιλοτήριο: ένας από τους πιλότους ρώτησε τον άλλο γιατί έκοψε το καύσιμο, με τον δεύτερο να αρνείται πως το έκανε. Τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά δεν αποσαφηνίζουν ποιος είπε τι, ούτε ποιος εξέπεμψε το «Mayday» λίγο πριν από τη συντριβή. Αν και δεν έχει αποδοθεί ακόμη επισήμως ευθύνη στους δύο χειριστές, οι έρευνες υπογραμμίζουν την ασυνήθιστη φύση του περιστατικού, καθώς η ενεργοποίηση αυτών των διακοπτών κατά την απογείωση είναι εξαιρετικά σπάνια και κρίνεται σχεδόν αδύνατον να γίνει τυχαία. Ορισμένοι ειδικοί δεν αποκλείουν την πιθανότητα ανθρώπινου σφάλματος, ενώ άλλοι επισημαίνουν την ανάγκη να εξεταστούν εξονυχιστικά οι συνθήκες του συμβάντος, χωρίς πρόωρες ερμηνείες.
Το πλήρωμα της μοιραίας πτήσης AII171 της 12ης Ιουνίου είχε υποβληθεί σε αλκοτέστ και δεν είχε εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα. Ειδικοί ωστόσο υπογραμμίζουν σε ρεπορτάζ της “Corriere della Sera” ότι οι δύο διακόπτες που ελέγχουν τη ροή καυσίμου προς τους κινητήρες βρίσκονται στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας του τζετ. Οι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι είναι μια περιοχή στην οποία δεν φθάνουν κατά λάθος τα χέρια, «εκτός και αν υπάρξει κάποιο σοβαρό τεχνικό πρόβλημα ή πρόθεση». Η Ενωση Πιλότων Ινδικών Αερογραμμών διαμαρτυρήθηκε καταγγέλλοντας «προκατάληψη υπέρ του ενδεχομένου ανθρώπινου σφάλματος». Ακούγεται ακραίο αλλά η Ινδία αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια καταγγελίες και διενεργεί εκτεταμένες επιχειρήσεις κατά της απάτης στην εκπαίδευση πιλότων. Το 2011 η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της χώρας υπολόγιζε ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν έως και 4.000 πιλότοι, κυβερνήτες και συγκυβερνήτες με πλαστά έγγραφα, χωρίς την απαραίτητη πιστοποίηση για να πετούν. Ταυτόχρονα, η συντριβή αποτελεί πρόκληση για την προσπάθεια του Ομίλου Tata να αποκαταστήσει τη φήμη της Air India και να ανανεώσει τον στόλο της, αφότου την ανέλαβε ξανά το 2022, ύστερα από μια περίοδο που τελούσε υπό κρατικό έλεγχο.
Κυβερνήτης
Ο 56χρονος διέθετε άδεια χειριστή μεταφορικών αεροσκαφών, η οποία ήταν σε ισχύ έως τις 14 Μαΐου 2026. Είχε λάβει πιστοποιήσεις για να πετά ως κυβερνήτης σε διάφορους τύπους αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων των Boeing 787 και 777, καθώς και του Airbus A310. Διέθετε συνολική εμπειρία πτήσης 15.638 ωρών, εκ των οποίων οι 8.596 ώρες ήταν σε Boeing 787. Σύμφωνα με δημοσίευμα των “Times of India”, ο Σαμπαρβάλ είχε τηλεφωνήσει στην οικογένειά του από το αεροδρόμιο, διαβεβαιώνοντας ότι θα τους ξανακαλούσε μετά την προσγείωση στο Λονδίνο. Αινιγματική κρίνεται ωστόσο – εκ των υστέρων – η αναφορά του σε μια γειτόνισσα ότι: «Αλλες μία ή δύο πτήσεις και θα μείνω σπίτι να βοηθήσω τον πατέρα μου» – ο οποίος είναι ηλικίας 92 ετών.
Συγκυβερνήτης
Ο 32χρονος κατείχε εμπορική άδεια πιλότου που εκδόθηκε το 2020 και ίσχυε έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2025. Είχε λάβει πιστοποιήσεις για να πετά ως κυβερνήτης τα αεροσκάφη Cessna-172 και Piper PA-34 Seneca, καθώς και ως συγκυβερνήτης στα Airbus A320 και Boeing 787. Διέθετε συνολική εμπειρία πτήσης 3.403 ωρών, εκ των οποίων οι 1.128 ώρες ήταν ως συγκυβερνήτης σε Boeing 787. Σύμφωνα με ινδικά μέσα ενημέρωσης που επικαλούνται συγγενείς του, ο Κούντερ ήταν παθιασμένος με την αεροπορία ήδη από τα σχολικά του χρόνια και ξεκίνησε την καριέρα του ως πιλότος το 2012. Εντάχθηκε στο δυναμικό της Air India το 2017.